Missä minä olen, niin
hän miettii, siellä sun täällä joka paikassa, joka paikkaan sattuu, sattumalta
hän on siinä, eri kirjoilla eri paikassa kuin päänsä. Kuteet eri paikassa kuin
musa, kuten hän sanoisi, kamera muualla kuin negatiivit. Tämä on hyvä kämppä,
niin hän ajattelee, haluaisi ajatella, ajatteli muuttaessaan, vuokra on miltei
nimellinen, maksaa tuskin mitään. Tämä on vihoviimeinen kämppä, hän ajattelee
juuri tällä hetkellä, on ajatellut jo pidemmän aikaa, täällä tulee hulluksi.
Televisio on mätä, ja televisio on tärkeä, kerrankin sieltä tulisi läpiyön
katsottavaa elokuvia ja musiikkia, vaan ei tästä televisiosta, sen lämpeneminen
kestää tunnin, ei sitä kestä, siksi hän pitää sitä auki kaksikymmentäneljä
tuntua vuorokaudessa, on pakko jos haluaa katsella ohjelmia, ja hän ei maksa
sähköstä, ei kukaan maksa hänen tietääkseen. Minä olen sekoamassa, niin hän
ajattelee. Ensin hän sekosi asunnon kääpiötuoleihin, kääpiökeittiöön ja
kääpiösänkyyn, aivan kuin siellä olisi asunut Lumikki. Mutta tyttö tai nainen
tässä asuu, tämän asunnon omistaa, kääpiö silti. Minusta tulee entistä pöllömpi
täällä, hän tietää sen. Ja jollei sentään kääpiö niin väärä ja kumara. En tiedä
mikä on naisen standardi, hän tuntee sen olevan polvenkorkeudella, saa selkänsä
kipeäksi tiskialtaan äärellä, polvensa kuolioon kyykistymällä pikkulasten
vessanpöntölle, kaikki on niin pientä, muttei suloista, vähän aikaa hän otti
pikkupuutteet huumorilla, vähän aikaa, sillä hän on tasan yhtä joustava kuin
tukisukka, ei enempää. Keittosyvennyksen ja olohuoneen ikkunoista, ne ovat
ainoat huoneet, tuskin sitäkään huoneiksi kääpiöitä nekin, loistaa vastaan puhtaanvalkoiset, valonheittimin valaistut seinät ja
tummat ikkuna-aukot, pitkä ja kalpea, seinä, ei muuta, kadulle
nähdäkseen joutuu taipumaan linkkuun, se ei ole mikään ongelma näissä
kääpiöasetelmissa. Jokainen ikkuna ylhäältä alhaalle ja
oikealta vasemmalle, yhteensä kaksikymmentäviisi ikkunaa hänen näkökentässään,
on peitetty sälekaihtimilla öin ja päivin, sälekaihtimien takan palavat valot
joka yö. Sieltä katsellaan häntä, se on selvää, joku tarkkailee, tässä
maailmassa jossa ei ole enää jumalaa ei äitiä ei isää, tarkkaillaan kuitenkin, yöt ja päivät, kahdenkymmenenviiden sisään tunkeutuvan ikkunan voimin, nimenomaan öisin, koska hän oli päivät poissa, näkymättömissä, sängyssä
alamaissa, ja valvoi yöt, niin tekivät nekin jotka pitivät valoja päällä
jokaisessa ikkunassa, kun hän valvoi, kun hän oli kapeaharteinen
vetävälanteinen alaston jättiläinen miniatyyrimaassa, pienet rinnat, ajamaton
häpy, hän joutuu varjelemaan kaikkea sitä upeuttaan noiden tähden, niiden
varalta, noiden näkymättömien ryssien tuolla, jotka haluavat tietää hänestä kaiken,
ikkunoidensa, sälekaihtimiensa takaa, kohta ne tulevat sisään, ovat täällä.
Mitä ne Anitasta ajattelevat, ja niin hän avaa päiväpeittoon kietoutuneen
vartalonsa kameralle, mitä te minusta haluatte, minun naurettavuuteni?
Maatessaan
illan tullen, kun vihdoin pääsee jalkeille, kun ilta on tullut, kun kaduilla ei
enää liiku autoja, kun kaupat ovat menneet kiinni, kun hän herää: hän istuu
kääpiön istuttavalla sohvalla katsomassa matkatelevisiosta maksullisen kanavan
elokuvia negatiiveina, niissä on suojaus, niitä ei näe oikein jollei maksa,
miksi hän maksaisi, hän on vain kääntymässä, muuttamassa päivän yöksi, ei
television tähden vaan ollakseen yksin. Negatiivina näkyvät elokuvat ovat
kohdallaan hänen elämässään näin niin kuin on kohdallaan tämä asunto pienen
pieni ja ikkunoiden takana aukeava umpimielinen seinä joiden jokaisessa
valaistussa, sälekaihtimin varustetussa ikkunassa on kamera kuvaamassa hänen
päivästä iltaan vetreytyvää vartaloaan. Hän on vastapäätä vihollista, on aina
ollut. Pimeässä ikkunassa, siinä peilaillessa, hän näkee jalkansa
epämuodostuneina, vartalonsa kolhona ja epäseksikkäänä, hän tuntee lihastensa
käyvän jännittyneiksi, jäsenet nytkähtelevät kuin näkisivät päiväunia, hän
haluaa nukkua pois tästäkin päivästä, korjaan, illasta, hän masturboi salaa,
päiväpeitteen alla, ei usko että kaksikymmentäviisi kameraa huomaa mitään, hän
haluaa nukkua pois tästä asunnosta, herätä uuteen päivään, kohta joku soittaa
ja kutsuu ulos, jonain päivänä vielä, hän valvoo ja näkee hereillä maailman
negatiivina, niin, ja sekin vielä, hän on varma että pääsee viimeinkin leffaan. Kun hän ottaa kesken negatiivisina jatkuvien filmien torkut,
siinä kohtaa kun mainokset tulevat ja mainokset näkyvät aina valoisina ja
kirkkaina ja oikein, kun hän silloin ottaa torkut ja muistaa vaarinsa,
Mannerheimilta ristin saaneen ritarin, joka aina näissä väleissä, viidentoista minuutin,
puolentunnin tauon aikana käy ulkona kävelyllä, köpöttelee visakoivuisella
kepillään puiston yli lähimpään ravintolaan ja ottaa viskimoukun ja ehtii juuri
ajoissa takaisin katsomaan seuraavan elokuvan, hän ymmärtää olevansa vaarinsa
sukua, joka kerta, kun mainokset alkavat, ja hän sulkee silmänsä, värikkäinä
välkkyvät, oikeissa väreissä välkkyvät mainokset särkevät hänen silmiään, hän
on tottunut negatiiveihin, ei kestä räikeää todellisuutta, ja niin hän torkahtaa vaariaan
muistellen, siinä sohvalla torkkuessaan, ja vetää parasta rooliaan, masturboi
hiljaa ja torkkuu, tietää, olettaa että jossain on varmasti radiolähetin, siksi ei sano mitään, ei arvostele ketään, kielteisesti, muuten saa kärsiä
seurauksista, se on varmaa, jollei heti niin seuraavan kerran kulkiessaan
yksin jollain pimeällä kujalla, niitä nyt ei hirveästi ole, niitä riittää!
Silloin ne ajavat Ladalla hänen päälleen, se on selvää, kuten sekin, että hänen
on pakko päästä muuttamaan pois tuosta asunnosta, antaa se takaisin kääpiölle,
joka tiettävästi on muuttanut rikkaiden kaupunginosaan tekemään rahaa seksitempuillaan
teatterintekijöille. Mutta miten se on mahdollista! Muuttaminen kesken kaiken,
kun päivät jotka on tarkoitettu pelehtimiseen paperi-ihmisten kanssa, hän uhraa
nukkumiselle. Miten on mahdollista paeta, jos ainoa mahdollisuus siihen on
öisin kun kaikki muut nukkuvat! Tämä systeemi on todella ottanut kiepin
hänestä. Päivisin hän ei uskalla astua kadulle. Hän pelkää sateenvarjotemppuja.
Ennen päivittäistä kuolemaansa, ennen varmaa höperöitymistään, hänen on
vaihdettava levyä, muutaman kerran, käännettävä suunta. Nukkuessaan hän
kuuntelee Breliä kasetilta, kasetti kääntyy itsekseen hänen kylkiensä unen
tahtiin, se tekee hänen unistaan hieman pateettisia, tarkoitan, se
teki hänestä pateettisen, ja Brelistä entistä surullisemman kun kerran kasetti on vanha
ja utuinen.
Uin
itsesäälissä afgaanimatolla.
Hän kirjoittaa sisarelleen, oluessa ja
pillereissä. Itse asiassa hänellä ei ole tietoakaan mitä materiaalia matto on
ja mistä kotoisin, hän ei tiedä edes pillereistä, hän on vain syönyt kaikki
jotka miljonääriksi ryhtynyt kääpiö on jättänyt jälkeensä, hän syö myös
ehkäisypillerit kaikki peräkanaa, kuin flopatakseen yli päivät joita hän ei
enää jaksaisi nukkua, hän syö kolmekymmentä pilleriä ja kuvittelee asettuneensa
syksyn kynnykselle. Kahdenkymmenenkuuden minuutin välein hän kääntää levyn, käy
vessassa, tyhjentää vaahtoavan vatsansa tai rakkonsa, riippuu vähän, pikainen
vilkaisu peiliin, yhä kamalammaksi muuttuu.
Aamuisin,
kun ihmiset ovat töissä, iskee toivottomuuden tunne. Muut menevät töihin,
vievät lapsia tarhaan, avaavat putiikkinsa, purkavat vakoilunauhansa.
Unettomina aamuina hän istuu ikkunalaudalla, silkkihuivien, norsupatsaiden ja
simpukankuorien keskellä, levysoitin pyörii, It’s a very happy day, we are at lots of fun fun fun. Hän katsoo ulkona olevaa keskipäivän tyhjyyttä ja pelkää. Kaivaa vaatekaapeista,
meikkikaapeista, lääkekaapeista ja avainkaapeista esiin kaiken mitä löytää,
järjestää riviin, ei tunne suurinta osaa. Ne ovat ties mitä vaan ja mitä
vastaan, koleraa, malariaa, pilkkukuumetta, miehiä, lapsia. Hän on syönyt jo
päänsärkylääkkeet ja rauhoittavat ja ehkäisypillerit. Käärii afgaanimaton
sivuun, tai mitä nyt onkaan. Asettuu lattialle. Hakee kannullisen vettä, irrottaa partaterän
varresta, terässä on punertavia ihokarvoja, sillä on siistitty kääpiön sääriä
tai pillua, hän nirhaa suonen auki ja upottaa käden vesikannuun. Nyt hän on
viisastunut vahingosta. Edellisellä kerralla haava tyrehtyi, hänellä oli kai
niin paljon vitamiineja veressä ja haava oli poikittain, niin ei sitä tehdä.
Juo olutta ja viskiä ja odottaa. Käsi puutuu punaiseksi värjäytyvässä vedessä,
kovin hitaasti sitä taas tulee. Välillä joutuu nousemaan, kääntääkseen levyn,
sotkuista puuhaa, veri- ja vesipisaroita siellä täällä. Ehtii nukahtaa kesken
kaiken kuolemaa. Nukkuu märällä lattialla pitkälle päivän hankalimman hetken
yli, herää hämärän tullen käsi syvällä kaatuneessa vesikannussa, kuivana ja
verestä kokkareisena. Ryhtyy siivoamaan. Kuivaa lattian paidoillaan. Rullaa maton
takaisin, vain siltä varalta, että joku saa päähänsä tulla käymään, siirtää lasipöydän sohvan eteen ja asettaa koriste-esineet niin kuin ne olivat, kun hän muutti tähän asuntoon. Innostuksen puuskassaan, jos näin voi enää sanoa, hän tulee pölyrätillä pyyhkäisseeksi liian laajalta alueelta ja osuu seinään. Hän tuijottaa seinässä olevaa läikkää juodessaan
lämmintä vettä, on laskenut sitä hanasta ja liottanut siinä roskapussista keräämiään eilispäivän
teelehtiä, maku on samanlainen kuin postiluukusta tulvivista mainoslehdissä.
Hän huuhtelee vesikannun, täyttää uudelleen, laittaa siihen punatukkaisille
tarkoitettua hennaa ja ryhtyy pesemään seinää. Siitä tulee hieno, kirkkaan
vaaleanvihreä, melkein silmiä särkee. Yrittää olla roiskuttamatta vettä
nurkissa ja oven kohdalla mutta epäonnistuu, likainen vesi tekee viiruja
kaikkialle. Joutuu pesemään myös karmit, ja kirjahyllyn, hetken miettimisen
jälkeen myös sivuseinät. On valmis vasta yöllä ja lopen uupunut. Raajoja
särkee, oikeaa kättä varsinkin, vasenta rannetta vihloo, se ei taivu enää,
onneksi se on vain vasen ranne, kuolevan ranne on oikea. Televisiossa näkyy uutisia, tällä kertaa
positiivina, kuvaruudussa sillan ylittää autoletka. Hän
huudahtaa. Ne ovat täällä. Politrukki
ja pomppa, väki taputtaa, vanhukset, mielenosoitus tuolla takana jossain, näkyy
huonosti, ei niitä paljon ole. Kuka tuo on? Kuka se oli? Hän konttaa lähemmäksi
kuvaruutua. Helvetin telkkari, oikein toimiessaankin näyttää kaiken aivan
väärin, tai sitten, voi olla, että se on hänen päänsä. Huojuu television äärellä,
käsi vesikannussa, huojuu kuin rukoilisi, jooga-asennossa, turpea ryssä
puhujapöntössä, mielenosoittajat, kolme tyttöä ja banderolli, nyt hän näkee, erottaa, kadulla seisovan auton luona käsiään huitovan
miehen, auton päällä tanssii mielenosoittajia. Hän käy suihkussa, teippaa ranteensa laastariin, pukee vaatteet pitkästä aikaa, osa menee väärinpäin, ja avaa varmuusketjun.
Siellä he ovat. Tämä on kesä ennen Kannasta, tämä on sade ennen yötä.
Tyttö on lyyhistyneenä bussipysäkille. Hänen tukkansa on sekaisin ja silmillä,
kasvoja pitkin valuu verinoroja, hän on lyönyt päänsä katuun. Hänen pitäisi
käydä ehkä sairaalassa, lääkärissä, päivystyksessä, ja juuri tätä Rip pohtii –
miten hitossa hän tytön sinne saisi, tässä säässä, kun kaupungin kaikki taksit
ovat kyyditsemässä tärkeitä ihmisiä jossain muualla. He kävelivät. Rip kuunteli
naisen pahasuisuutta, tytön kieli teki tästä naisen, jopa vanhan akan,
sietämättömän, ja silti kauniin, raivoissaan hän oli kauniimpi kuin koskaan,
kun hänen pehmeät, lempeät, hieman lapselliset piirteensä kovettuivat ja hänen
silmistään väistyi hailakka myötämielisyys ja sen tilalle tuli tiikerin raivo –
mitä kohtaan? Rip ei ymmärtänyt. He kävelivät, ei ollut pitkä matka.
Aurinkoisena aamuna, kun jalka on kevyt, silloin kun se on, nuo muutamat
korttelit olisi taittanut muutamassa minuutissa, suorastaan rientänyt, takki
auki ja hymy karehtien, jatkoilta lähdettyä, kun rahvas kävelee vastaan aamusta
stressaantuneena, nenäänsä nyrpistellen sille jota aamu naurattaa, sille
onnelliselle jolle on käynyt mielessä, että nyt voisi käydä vierailulla nuoren
naisen luona joka on aina avannut ovensa, käydä siellä peseytymässä ennen
nukkumaan menoa, käydä toivorikkaana, paljon sanoja suussa, hötöä ja moskaa, on
niin paljon asiaa jota ei saa sanottua kuin hieman juoneena. Sillä tavalla se
olisi mennyt, ja oli mennyt, aurinkoisena aamuna kun hymyilet elämälle niin
kuin se hymyilee takaisin, molemmat yhtä viattomina, ja puhtaina, aamulla
kaupunki on puhdas, se kimaltelee! Nyt oli toisin. Ilta oli sysimusta ja märkä,
niin kuin toinen syksy, ja sitä maaliskuu onkin. Rip kannatteli veristä naista, naista joka sähisi hänen otteessaan, puhui rumia, puhui kauheita, siksi he eivät
voineet poiketa matkalla minnekään, eivät sairaalaan, viileisiin
odotushuoneisiin joissa aina kaikuu, eivät rauhalliseen, lämpimään, kuivaan
kapakkaan paikkailemaan haavoja ja hengähtämään, yhtä utopiaa on istahtaminen
alas ja rauhoittuminen, on ainoastaan sade ja nainen jonka veriset
hiukset hakkaavat Ripin poskea ja jonka verta kimalteleva kaula uhkaa liata
hänen takkinsa. He tulivat tytön neuvomalle kadulle, Rip sai tytön antamaan avaimet hänelle,
sai työnnettyä heidät rappuun, haparoi
valokatkaisijaa, vilkkuen ja välkkyen lamput syttyivät käytävään ja
portaikkoon, ohkainen tikutus aikakatkaisun merkiksi lähti nakuttamaan. Rip
tarttui tyttöä kainalosta, tunsi tästä lähtevän eläimellisen tuoksun,
veren ja parfyymin ja nahan. Hän auttoi tyttöä ylöspäin vaikkei tämä tuntunut
olevan kovin kivulloinen, ainakin hän puhui koko ajan, vaimentaneena kehenkään
tai mihinkään kohdistumattoman raivonsa talon säällisiin tapoihin, tyttö ei
huutanut enää, hän mutisi, hän suhisi, vaikea saada selvää mistä oli kyse.
Valot sammuivat, ei se mitään, he olivat melkein perillä. Silloin joku vaisto
sai Ripin pysähtymään ennen kuin he pääsivät kolmanteen kerrokseen. Ehkä syynä
olivat rappuun syttyneet valot, ne jotka syttyivät uudestaan, nyt kun
aikakatkaisu oli sammuttanut Ripin sytyttämän käytävävalon, he olivat
taivaltaneet puoli kerrosta pimeässä, tuuletusparvekkeiden ikkunoiden kautta
kajastavien katuvalojen avittamina, puoli kerrosta jäljellä ja valot syttyivät
itsestään, eivät tietenkään itsestään. Ehkä juuri silloin Rip päästi otteensa
tytöstä ja antoi tämän valahtaa portaille, hän otti pari taka-askelta, katsoi
ylös. Tyttö puolestaan takertui porraskaiteeseen, kiroili, manasi
miehiä, paha suu noin nuorella ja kauniilla, ja veti itsensä tasanteelle, kaivoi
taskujaan etsiessään avaimia jotka olivat Ripin kädessä, tämä pyöritteli niitä
kädessään, helisytteli, se oli merkki, hei, täällä ne ovat, avaimet, pitäisikö
nyt sanoa jotakin, hihkaista, tai heittää avaimet tytön eteen, mitä jos heittää
ohi ja ne lentävät vahingossa kaiteen välistä takaisin pohjakerrokseen, tyttö
kiroili, teki sitä omalla tavallaan koko ajan, märät kädet sotkeutuivat märän nahkaviitan kosteisiin taskuihin,
sisätaskut tulivat ulos, samoin nenäliinapaketti, kolikkokukkaro, kampa ja
tamponipakkaus, hänen ei tarvinnut kantaa huolta ovesta, se oli ollut raollaan
koko ajan ja aukeni itsestään, osuen vauhdilla tytön ohimoon. Ovi lakaisi
tämän tasanteen nurkkaan kuin tuulilasinpyyhkijä kuolleen perhosen, suruvaipan
kenties, tyttö horjahti, hänen polvensa antoivat periksi, hän löi päänsä
naapurin postiluukkua vasten niin että rämähti, putosi takalistolleen ja kiljaisi.
Jossain alkoi koira haukkua, jossain televisio vaimeni, tyttö huusi kovempaa,
hän huusi kivusta. Rip kääntyi kannoillaan, oviaukkoon oli ilmestynyt pitkä,
riukujalkainen haamu, Rip huomasi niittivyön ja niittirannekkeet ennen kuin
lähti juoksemaan portaita alas, kaksi askelmaa aina kerrallaan ja kaiteesta
tukea pidelleen sadankahdeksankymmenen asteen kiepahdus kummallakin
tasanteella, viimeisellä loikalla meni viisi rappua, eteismatto pehmensi
tömähdystä, matto oli myös märkä, kostea kuin koiran turkki, sadepisaroiden ja
kuran liottama sieni, ja Rip liukastui, veti spagaatin, kömpi ylös ja heilahti
ulos, hänen ruumiinsa läpi kulki tärinä, hänen silmänsä tummenivat sään
mukaiseksi, niihin ilmestyi tumma, läpitunkematon kajo, silmät olivat kuin luolan
suuaukot, sellaiset joiden perukoilla viimeinenkin leirinuotion tuhka on jo
sammunut. Hän kääntyi oikealle, epäröi, kääntyi vasemmalle, joko hän ei tiennyt
missä hän oli tai ei osannut päättää, hän näki miltei yläpuolellaan hohtavat
kirjaimet, neonvalaistus, miksi kummassa hän ei ollut kiinnittänyt niihin
huomiota aiemmin, heidän tullessaan Eerikinkatua alas niin kuin vain
rakastavaiset voivat, verissään ehkä mutta tosissaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti