1.7.13

Anita II


Missä minä olen. Siellä sun täällä, joka paikassa, en ainakaan täällä. Joka paikkaan sattuu, sattumalta olen tässä. Olen kirjoilla eri paikassa kuin pääni. Kuteeni ovat eri paikassa kuin musa, kamera muualla kuin negatiivit. Tämä on hyvä kämppä, maksan tuskin mitään vuokraa. Tämä on vihoviimeinen kämppä, täällä tulee hulluksi. Televisio on mätä, se lämpenee tunnin, pidän sitä auki vuorokauden ympäri, en maksa sähköstä. Minä olen sekoamassa. Ensin sekosin kääpiötuoleihin, kääpiökeittiöön ja kääpiösänkyyn, ensin täällä asui kääpiö, se tämän omistaa, en tiedä kumpi, luulisin että naisentapainen, kääpiö silti, löysin meikkikaapista, sillä se se oli. kääpiönkokoisen tampsun, se taisi olla tupakan filtteri, mitä minä oikein sekoilen. Minusta tulee entistä pöllömpi täällä. Ja jollei sentään kääpiö niin ainakin väärä ja kumara. En tiedä mikä on naisen standardi, nyt se on polvenkorkeudella. Saan selkäni kipeäksi tiskialtaan äärellä, polveni kuolioon kyykistymällä pikkulasten vessanpöntölle, kaikki on niin pientä muttei suloista, vähän aikaa otin pikku pikku puutteet huumorilla, vähän aikaa vain, sillä olen yhtä joustava kuin rautalanka, mutta mutta. Ikkunasta näkyy jonkun vitun ougadagagagougoun lähetystön vaakuna, pitkä ja umpimielinen seinä, ei muuta. Jokainen ikkuna on peitetty sälekaihtimilla, valot päällä yöllä. Sieltä katseltiin minua. Katseltiin koska olin päivät poissa, sängyssä alamaissa, ja valvoin yöt, niin kuin nekin. Kun minä valvoin, olin jättiläinen miniatyyrimaassa, niin kuin nuo tuolla, ikkunan takana, omien sälekaihtimiensa takana, ne ovat kohta täällä. Mitä ne minusta haluavat, minun naurettavuuteni? Maatessani kääpiön istuttavalla sohvalla katsomassa matkatelevisiosta Filmnetin elokuvia negatiiveina, niissä on suojaus, niitä ei näe oikein jollei maksa, miksi maksaisin, näin ne ovat kohdallaan niin kuin tämä asunto on niin pienen pieni ja vastapäätä vihollista, jalkani näyttävät epämuodostuneilta, ne käyvät jännittyneeksi, nytkähtelevät kuin näkisivät päiväuniani, minä haluan nukkua pois tästä asunnosta, hereillä näen maailman negatiivina, niin, ja sekin vielä, olen varma että minua kuvataan, ougadagou kuvaa, viimeinkin pääsen leffaan. Kun otan torkut sohvalla vedän parasta rooliani, jossain on varmasti radiolähetin, niin että jos sanon ”vihaan neekereitä” saan kärsiä seurauksista, jollen heti, niin seuraavan kerran kulkiessani yksin jollain pimeällä kujalla, niitä nyt ei hirveästi ole, ne ajavat Ladalla päälleni, minun on pakko päästä pois täältä. Mutta miten se on mahdollista! En uskalla astua edes kadulle. Pelkään sateenvarjotemppuja. Ennen kuolemaani, ennen höperöitymistäni, minun on vaihdettava levyä, käännettävä suunta. Minä kuuntelin Breliä. Se tekee minut tietenkin pateettiseksi, tarkoitan, se teki minusta pateettisen. Uin itsesäälissä afgaanimatolla, oluessa ja pillereissä. Kahdenkymmenen minuutin välein käännän levyä, käyn vessassa, tyhjennän vatsani tai rakkoni, pikainen vilkaisu peiliin, yhä kamalammaksi muuttuu. Aamuisin iskee toivottomuuden tunne. Muut menevät töihin, vievät lapsia tarhaan, avaavat putiikkinsa ja divarinsa. Tulevat siivoamasta ja leipomasta, minä istun ikkunalaudalla, silkkihuivien, norsupatsaiden ja simpukankuorien keskellä, levysoitin pyörii, olen pahimmillani. It lasted twenty years, seven months and twenty-seven days. Kiristää hermoja, tieto samankaltaisuudesta. I know it’s Over. Sekin kiristää. Levynkannen kuvissa virnuilevat nuoret miehet paskainen taustamaisema taustallaan, huonot vaatteet, unelmat täytetty, minä katson vihollisen kunniakonsulaatin vaakunaa ja pelkään. Kaivan vaatekaapeista, meikkikaapeista, lääkekaapeista ja avainkaapeista esiin kaiken mitä löydän, järjestän riviin, en tunne suurinta osaa. Ne ovat ties mitä vastaan, koleraa, malariaa, pilkkukuumetta, miehiä, lapsia. Syön päänsärkylääkkeet ja rauhoittavat ja ehkäisypillerit. Käärin afgaanimaton sivuun. Asetun lattialle. Haen kannullisen vettä, irrotan partaterän varresta, nirhaan suonen auki niin kuin miehet tekevät, minä olen mies, ja koska en ole mies, tahdon olla miestä kovempi, siksi en mene pillereillä pois täältä, upotan käden vesikannuun niin kuin se yksi jannu opetti joka elää edelleen. Viisastuin eilen vahingosta. Eilen haava tyrehtyi, minulla on kai niin paljon vitamiineja veressäni. Juon olutta ja viskiä. Odotan. Käsi puutuu punaiseksi värjäytyvässä vedessä, kovin hitaasti sitä taas tulee. Välillä joudun nousemaan, kääntääkseni levyä, sotkuista puuhaa, veri- ja vesipisaroita siellä täällä. Ehdin nukahtaa kesken kaiken kuolemaa. Nukun märällä lattialla pitkälle päivän hankalimman hetken yli, herään vasta hämärän tullen. Käteni lepää kaatuneessa vesikannussa, kuivana ja verestä kokkareisena. Ryhdyn siivoamaan. Kuivaan lattian paidoillani, siinä menee The Clash ja Sexy As Fuck. Ostin ne Lontoossa kauan sitten, kun luulin olevani jotain vitun seksikästä. Rullaan maton takaisin, vain siltä varalta, että joku saa päähänsä tulla käymään, TV-lupatarkastaja tai talonmies jolla on avain. Häntä pelkään eniten, hänen käyntiään. Ei tänne pääse, posti peittää ovensuun, mainokset ja laskut, yksi kirje, minun lähettämäni, tähän osoitteeseen, itselleni lähetin etten tuntisi itseäni niin yksinäiseksi, en ole vielä jaksanut avata, joskus sitä toimii niin. Mutta onhan se lukemisen arvoinen silti, koko tunnustus ja hyvän elämän toivotus. Siirrän lasipöydän sohvan eteen ja asetan koriste-esineet, kuvalehdet ja sätkävehkeet niin kuin ne olivat, eilen laitoin kaiken siististi sivuun siltä varalta, jos alan hoiperrella. Etten sitten loukkaisi itseäni mihinkään terävään, lasiin esimerkiksi, etten satuttaisi itseäni enkä rikkoisi paikkoja. Siisti pitää olla jos aikoo tulla kuolemaan luvatta toisen kämppään. Luvaton juttu, huippusalainen epäonnistuminen, ihmisen takahuone flopanneen keikan jälkeen. Pyyhkäisen levysoittimelle tippuneet veripisarat, ja seinälle roiskuneet. Saan aikaiseksi vaaleanvihreän läikän, paljon kirkkaamman kuin muu seinä. Muu seinä on tupakansavun ja katupölyn tummentamaa, nyt sen vasta huomaan. Tuijotan läikkää juodessani lämmintä vettä, laskin sitä hanasta ja liotan siinä eilispäivän teelehtiä, maku on samanlainen kuin eilispäivän lehdissä jotka tulevat postiluukusta. Huuhtelen vesikannun, täytän sen uudelleen ja laitan siihen hennaa, pesen sillä seinän, pakko tehdä koko seinä, kokonaan. Siitä tulee hieno, kirkkaan vaaleanvihreä, melkein silmiä särkee. Yritän olla roiskuttamatta vettä nurkissa ja ovenkarmien kohdalla mutta epäonnistun, likainen vesi tekee viiruja kaikkialle. Joudun pesemään myös karmit, ja kirjahyllyn, hetken miettimisen jälkeen pesen myös sivuseinät. Olen valmis vasta yöllä ja lopen uupunut. Raajoja särkee, vasen ranne ei taivu enää, onneksi se oli vain vasen ranne. Televisiossa kuvataan Pitkänsillan ylittävää autoletkaa. Minä arvasin! Ne ovat täällä taas. Joku turpea venäläinen politrukki puhe päällä ja pomppa, väki taputtaa, vanhukset, mielenosoitus tuolla takana jossain, näkyy huonosti, ei niitä paljon ole, joitain hippejä ja vihreitä. Kuka tuo on? Kuka se oli? Konttaan lähemmäksi kuvaruutua, vintti alkaa punertaa, poskia kuumottaa. Helvetin telkkari näyttää värit aivan väärin tai sitten se on minun pääni. Huojun television äärellä, käsi vesikannussa, huojun kuin rukoilisin, jooga-asennossa, turpea ryssä puhujapöntössä, mielenosoittajat, kolme tyttöä ja banderolli, kolme tyttöä ja bordelli, nyt minä erotan! Minun mieheni tulee apteekista! Ja ottaa tuollaisen itselleen tyypillisen söpön tanssiaskeleen tullessaan. Ei se niin hieno ole, että kävisin sitä esittelemään, tanssii mitä tanssii. Niin minä peseydyin oikein suihkun alla ja puin kääpiön kireimmät vaatteet ja avasin varmuusketjun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti